Manipulacja sklepowa – jak sprzedawcy wpływają na nasze decyzje?

Jakie są ulubione metody sprzedawców na to, by przekonać Cię (oczywiście podświadomie) do nabycia akurat tego, a nie innego towaru? Wiedza na temat otaczającej nas rzeczywistości pozwala uniknąć bycia bezwiedną owieczką pośród całego stada, tych bezrefleksyjnie podążających za pozostałymi. Nie jest powiedziane, iż bezwzględnie należy wystrzegać się zachęt sprzedawców – lepiej chyba jednak wiedzieć, jakie zabiegi się na nas stosuje, by mieć możliwość wyboru.

Jak sklepowa manipulacja wygląda w praktyce?

→ produkt najdroższy – a niekoniecznie najlepszy – znajduje się zawsze na wysokości wzroku. Zostanie szybciej zauważony i przyciągnie uwagę niż jego tańsze odpowiedniki znajdujące się poniżej bądź powyżej linii wzroku

→ towar, którego promocja polega na jak najszybszym wyprzedaniu, znajdować będzie się zawsze na początku regału

→ myślisz, że częste zmiany ekspozycji sklepu służyć mają udogodnieniom dla Klientów? Nieprawda – by znaleźć produkt, po który przychodzisz, musisz zrobić swoista wycieczkę po całym sklepie, a przy okazji – wrzucisz do koszyka coś jeszcze

→ wspomniana w poprzednim wpisie manipulacja końcówką ceny 99

→ programy lojalnościowe – sklep prezentuje się jako oddany klientowi, a w rzeczywistości przywiązuje go do siebie – bo przecież za ten sam zakup w innym sklepie nie dostaniemy punktów…W dodatku – nasze dane są gromadzone i przetwarzane, a na ich podstawie ustalane są najnowsze akcje promocyjne czy rabaty na produkty, które dotychczas najczęściej znajdowały się w naszym koszyku

→ układ sklepów – ponieważ u większości ludzi dominująca jest prawa strona, automatycznie ukierunkowujemy się właśnie w prawo. Dlatego więc produkty, na sprzedaży których zależy firmom, albo cieszą się mniejszym powodzeniem, układane są właśnie po prawej stronie. Dzięki temu zwiększa się szansę na ich zauważenie

→ duży wózek – dłużej będzie wydawał się pusty, dzięki czemu podświadomie dorzucamy do niego kolejne produkty, a czas wizyty w sklepie wydłuża się

Choć nie są to metody ani inwazyjne, ani niebezpieczne, warto mieć je na uwadze, by przy zakupach kierować się przede wszystkim własnymi preferencjami.

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Manipulacja sklepowa – jak sprzedawcy wpływają na nasze decyzje?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s